به گزارش همشهری آنلاین دانش بومی آنان در کنار دستگاههای مدرن و بستهبندیهای بهروز پای محصولات متنوعی را نه فقط به سفره خوزستانیها، بلکه بازارهای فراتر از استان هم باز کردهاست. بانوان کارآفرین در این کارگاه که اشتغالزایی ۷ نفر به طور مستقیم و ۲۳ نفر به طور غیر مستقیم را به دنبال داشته، علاوه بر فرآوری خرما، به تولید صنایع دستی با الیاف خرما نیز مشغولاند.
برند تولیدات بومی
خرما در خوزستان فقط یک محصول کشاورزی نیست؛ روایت زندگی است. زنان خرمشهر با ترکیب سنت و نوآوری، ثابت کردهاند که چگونه با اتکا به دانش و تجربه بزرگترها، آیندهای پایدار ساخته میشود. مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر معتقد است کارگاه فرآوری خرما علاوه بر تولید محصولات جانبی برای زنانی که شاید پیشتر فرصت اقتصادی نداشتند، اشتغالزایی کردهاست.
یاسر شریفی به همشهری میگوید: «هدف این کارگاه، ایجاد ارزش افزوده محصولات خرما و توسعه صنایع جانبی است و برای تکمیل زنجیره ارزش خرما راهاندازی شده. زنان روستایی کارآفرین در این کارگاه با چگونگی فرآوری خرما و همچنین صنایع دستی حاصل از الیاف خرما آشنا بودند، اما از شیوههای تجاری سازی خبر نداشتند. آنان در این کارگاه فرصتی پیدا کردند تا دانش بومی خودشان را به برند تبدیل کنند.»
- بیشتر بخوانید: سرنوشت تالاب ها به دست زنان افتاد | زنان تالاب نشین چگونه برای حفاظت از تالاب ها می جنگند؟
چیپس و شکلات با خرما
چیس، کلوچه، پودر هسته، شیره، قند مایع، خمیر و شکلات خرما از محصولاتی است که از این کارگاه کوچک در خرمشهر به بازار عرضه میشود. مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر میگوید: «به تازگی محصولی با عنوان کره خرما نیز به مرحله تولید میرسد که در آن کره بادام زمینی و چند ادویه نیز به کار رفتهاند. این محصول جدید، ماه آینده به بازار عرضه میشود.»
یاسر شریفی با اشاره به اینکه برداشت خرما در روستا کاری مردانه است، ادامه میدهد: «زنان روستا با راهاندازی این کارگاه فرصتی برای احیای دانش بومی کردهاند و حتی این روزها برای گروههای زنانه دیگری که بخواهند در این حوزه فعالیت کنند، وقت مشاوره تعیین میکنند و تجربه خود را از تولید تا بازاریابی به اشتراک میگذارند.»
- بیشتر بخوانید: آشنایی با خواص خرما
همگام با سلیقه بازار
مدیر کارگاه صنایع جانبی خرما در خرمشهر به همشهری میگوید که تولید درجه یک محصولات جانبی و صنایع دستی به ویژه حصیربافی از حضور مادربزرگها هم کمک گرفتهاند.
لیلا عرفانی ادامه میدهد: «تجربه مادربزرگها را با علم روز درآمیختیم. چون معتقدیم نخستین بار مادربزرگها بودند که در کنج خانههای خود، میوه جنوب را خوردنیتر کردند. حالا تولیدات این کارگاه در ترکیب با شکلات یا جو دو سر پرک برای افراد رژیمی، مطابق سلیقه بازار عرضه میشود.»
- بیشتر بخوانید: این بازار زنانه است | از روستای ملی حصیربافی چه می دانید؟
او میگوید که تولیدات حصیربافی نیز به اشکال قابل استفاده و کاربردی در ترکیب با پارچه یا چرم برای تولید انواع کیف، ساک دستی و لوازم دیگر با سلیقه مشتری همسو شدهاست. عرفانی از استقبال دیگر زنان روستایی خبر میدهد و میگوید: «صنایع جانبی خرما، فرصتی برای اشتغال زنان روستایی و احیای میراث جنوب فراهم کرده، اما برای راهاندازی کارگاهها به حمایت بیشتر نیاز است.»
خرما در خرمشهر
- ۸ هزار تن پیشبینی برداشت امسال
- ۱۳ هزار هکتار سطح زیر کشت
نظر شما